
Deia en Dani
Rodik que “el problema no és que els economistes siguin grans sacerdots del
fonamentalisme del lliure mercat, sinó que pateixen els mateixos biaixos que la
gent corrent”. Seguint el raonament, el problema és que tot i que estiguin
exposats a les mateixes vel·leïtats, errors i falses certeses que els ciutadans
normals, molts d’ells prefereixen pensar-se més enllà del be i del mal. Potser sigui
per això que els agradi tant reunir-se entre ells, en ampul·losos think tanks,
clubs i fundacions, o buscar la proximitat de l’élite ja sigui política,
mediàtica o empresarial.
En aquest
sentit res millor que un lloc ben exclusiu, fred i allunyat com Davos. Es com
quan els nens s’amaguen sota la manta per crear-se la falsa il·lusió d’estar
apartats del mont, poder-se fer confidències i viure una intensa complicitat.
En el cas de Davos la manta és de neu, les confidències son econòmiques i la
complicitat és clientelar. Que el fòrum
mundial se celebri en la ciutat més elevada d’Europa és sintomàtic.
Allà, en allò més alt, és on posaven els seus castells els senyors feudals. Per
a sentir-se protegits, ben per sobre de tota la resta.
Davos te fama de
ser un lloc hermètic, inaccessible, com el temple d’alguna secta secreta. És el
lloc més elevat, y potser també el menys democràtic d’Europa. Per això la seva
cerimònia anual desperta certa intranquil·litat. I és que ‘reunió de pastors,
ovella morta’, i l’ovella que se sacrifica anualment a Davos és, mal que ens
pesi, la nostra economia i molt especialment el seu cor, l’ocupació. Va haver-hi
un temps, a finals dels anys trenta, principis dels anys quaranta, en el que
els economistes encara discutien sobre qüestions d’interès general. Per exemple
de si era possible la plena ocupació. També llavors hi havia economistes que
fugien d’estudi. En paraules del magnífic Michal Kalecki: “Entre els oponents a
aquesta doctrina (la de la plena ocupació) es trobaven, i encara es troben,
pretesos prominents ‘experts econòmics’ connectats estretament amb la banca i
la indústria”. 70 anys després seguim en les mateixes. També en relació a la
contradicció entre teoria econòmica i realitat. Especialment si pensem en
l’austeritat. “La ignorància obstinada sol ser una manifestació de motius
polítics subjacents” que deia el savi polac.
Mancant un debat
econòmic sobre el que realment importa a la ciutadania, i especialment als
6.000.000 de desocupats que son marginats dia a dia en l’estat espanyol, potser
convingui recuperar alguns raonaments que feia Kalecki en
‘Aspectes polítics de
la plena ocupació’. Per a aquest contemporani de Keynes, la inversió pública
(escoles, hospitals...) i el subsidi del consum massiu (assignacions familiars,
subsidis d’articles de primera necessitat...) finançat mitjançant préstecs, pot
fer augmentar la demanda de bens i serveis fins a assolir la plena ocupació.
Tanmateix la classe empresarial està en contra d’aquesta política estatal tot i
que també a ells els reportaria importants beneficis. Hi ha tres raons que ho
justifiquen: Si el govern crea ocupació, es trenca el tòpic de que és la
confiança de la patronal la que el genera el que suposa un poderós control
indirecte sobre la política governamental. En segon lloc existeix la por a que
la inversió estatal competeixi amb el sector privat i un rebuig moral i
ideològic al subsidi. Finalment assolir el objectiu de la plena ocupació
comporta una posició reforçada del treball i de la seva capacitat negociadora.
Sembla evident
perquè avui el discurs hegemònic prescindeix del debat de la plena ocupació per
a centrar-se en la solvència, l’ajust i la competitivitat. La doctrina del
‘finançament sa’ que avui impera tot i el rebuig de la immensa majoria dels
ciutadans i ciutadanes, no persegueix altre cosa que assegurar que el nivell
d’ocupació depengui de ‘l’estat de confiança’ dels empresaris. El subterfugi
sembla evident. La involució que defineix aquesta crisi, es la del capital que
intenta no ja subjugar, sinó eliminar el valor del treball com a element de
vertebració social. Una temeritat, grollera i atzarosa. Quina altra obligació
mútua pot cohesionar la societat. Quina altra dimensió col·lectiva pot
estimular i reconèixer el valor de la dedicació, del talent, de la honestedat,
de la solidaritat, de la creativitat. Tot i que no li agradi als amics del
alpinisme econòmic de ‘Davos’, el treball o serà el fonament del progrés o no
hi haurà progrés, ni econòmic ni social. Michal Kalecki ho diu amb força
claredat: “Si el capitalisme pot ajustar-se a la plena ocupació haurà
incorporat una reforma fonamental. Del contrari demostrarà que és un sistema
obsolet que ha de ser abandonat”. Per posar-se a pensar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada