dilluns, 31 de desembre del 2012
El cilici públic
En el molt
recomanable llibre ‘El gir’, Stephen Greenblatt narra el periple d’un text
clàssic, des del mon clàssic fins a la modernitat, el ‘De rerum natura’, de
Lucreci. La recuperació d’un llarg poema per part d’un humanista italià a
principis del segle XV, acompanyà l’emergència del pensament científic
mitjançant l’atomisme i la negació de la providència divina, però també la
reivindicació del paler i de la felicitat com a objectius últims de l’existència
humana. Davant les tenebres de l’edat mitjana, front la idealització del dolor
com a únic vehicle per a salvar l’esperit de les temptacions físiques, Lucreci
denunciava la crueltat de les religions i la instrumentalització de la por i la
superstició com a mitjà per a sotmetre, no ja tan sols el cos, sinó el conjunt
de al societat. Així el ‘De rerum natura’, hereu i transmissor de l’epicureisme,
traslladà al renaixement la saviesa d’un mon clàssic que entenia el coneixement
i el plaer com a via per accedir a la llibertat, la superació del dolor i la
felicitat. Uns objectius que es van donar de front amb els preceptes d’una
església obsessionada per la culpa, el dolor i la redempció.
Si avui llegim el
glossari de tècniques utilitzades en monestirs i convents per a salvar l’ànima
mitjançant el càstig corporal, el catolicisme medieval se’ns apareix com una
institució profundament malalta. Els Virgarum
verbera (cops amb vares), corporale
supplicium (càstig corporal), vapulatio
(cop de porra), disciplina
(flagells) y flagellatio (flagel·lació),
ens traslladen a un mon en el que la humiliació i la denigració física s’excusaven
en la cerca suposada de la puresa espiritual. Que encara avui Benedicte XVI
exclami que ‘qui nega a Deu, nega la dignitat humana’ ens remet amb fidelitat a
l’esperit autoritari d’una època en la que la naturalesa humana, no era digna
per sí mateixa, sinó que havia de redimir la seva culpa original mitjançant la
fe, això és, de l’obediència a allò establert per la jerarquia eclesiàstica.
Bufen aires rancis i pesats a Roma, i no ens hauria de preocupar si no fos
perquè aquestes brises s’escampen sembla ser amb molta facilitat i arriben a
enrarir també l’aire que respirem als nostres propis carrers i llars.
Les recents
declaracions del ministre de justícia (en minúscules) Alberto Ruiz-Gallardón a
la cadena Cope en les que deia que governar ‘de vegades es repartir dolor’,
recullen de manera fefaent aquest esquema. De la mateixa manera hagués pogut
dir que governar de vegades és redistribuir la riquesa o sancionar la manca de
responsabilitat, però la referència al dolor és, sembla ser, inevitable i molt
més adient en relació al imaginari públic que s’intenta imprimir a aquesta
època d’austeritat. Davant la culpa que sembla ser comporta el deute, el que
convé és el cilici públic, estrènyer-se col·lectivament el cinturó fins que es
redimeixi el pecat del crèdit. Que el deute públic, i per tant la culpa
col·lectiva fos al nostre estat molt inferior a la d’altres països i que no
comencés a créixer desproporcionadament fins que no se li va traslladar la
càrrega del deute privat, no val la pena de ser considerat. Com sentenciava el
president Rajoy al seu balanç del primer any de gestió (¡és un dir!), el que
toca és fer allò que és necessari e inevitable. Complir per tant amb els
preceptes que imposa una autoritat que escapa a qualsevol qüestionament per
tenir un caràcter ‘superior’ e ‘inescrutable’.
La dreta dura espanyola està completant la seva
estratègia per a tornar a instaurar la confessionalitat, l’oligarquia econòmica
i el nacionalisme carpetovetònic: culpar a l’esfera pública i a l’estat del
benestar de la misèria que ha generat la consagració nacional de l’economia del
‘pelotazo’ que li devem a José María Aznar. Ja s’anunciava en una ponència
defensar pel ínclit José Ignacio Wert, a Navacerrada, l’11 de juliol de 2010.
Sota el títol suggerent: “La societat espanyola davant l’agenda de reformes’,
el ministre de cultura (en minúscules) ja anunciava l’austeritat exemplaritzant
i denunciava que la cultura econòmica dels espanyols ‘registra un acusat pes
del que hem anomenat desviació ‘estatal-assistencialista’. Aquí està la clau de
volta de l’argumentari popular. L’estat no te potestat per redimir el dolor ni
la injustícia social (això seria desviació). En un país sense Deu no hi ha
dignitat que s’hagi de preservar. Qualsevol plantejament solidari o públic es
mostra de feblesa. Poc falta perquè la pobresa, la misèria i la precarietat
siguin presentades com un estímul per la redempció de les nostres ànimes i es
rebaixi el IVA a fustes, fuetades i flagells. Enyorat Lucreci!
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada