Aquesta
animositat front allò eclesiàstic es mostra en molts episodis que marquen el
naixement esgarrat de la nostra modernitat. En la desamortització de les
propietats de l’església, impulsada pels lliberals en la primera meitat del
segle XIX. En l’escalament que converteix una revolta social de caràcter
antibelicista, en la Barcelona de 1909, en una setmana tràgica en la que es
cremen 80 edificis religiosos. També en la II República quan el laïcisme s’inscriu
amb rang de llei a l’article 26 de la Constitució, que suprimeix el suport
econòmic a l’església catòlica i a les ordres religioses a les que, a més, es
prohibeix l’exercici de l’ensenyament. Però el clergat recupera el seu poder
poc després amb la creuada nacional. De la desamortització tornem, amb el
nacionalcatolicisme, a l’amortització del suport donat per la cúria a un
dictador al que es passeja sota pal·li. Amb la llei hipotecària de 1946,
ampliada al 1998 per Aznar, se li atorga el registre de bens i se l’eximeix del
pagament d’impostos. Amb el concordat de 1953 se li restauren privilegis
abolits amb anterioritat.
Avui entre
subvencions, donacions econòmiques, cessions de terrenys i exempcions fiscals
l’església rep al voltant de 10.000 milions d’Euros, tot i que el nombre de
creients practicants és reduït. I és que, entre d’altres actors, les
universitats d’afiliació catòlica eduquen a les élites econòmiques i tenen un
fort ascendent sobre el govern i la classe política. Aquesta setmana s’ha fet
evident amb la proposta del ministre de justícia per a modificar la llei de
terminis e introduir una altra en la que els supòsits actuals per a
l’avortament son substituïts per un de sol, el risc de danys psicològics. Que
la dona hagi de justificar la seva voluntat d’avortar és, sens dubte, una
intromissió i un retrocés pel que fa els drets civils. Es correspon amb
l’aplicació d’un programa no moral, sinó moralitzant, que recupera els dictats
més rancis de la dreta catòlica. No és d’estranyar. Son dos els elements que
atreuen amb força l’apetit polític de l’església: la precarietat de la població
i l’autoritarisme en les formes de govern.
Avui es donen
totes dues condicions. Mentre en altres països els moviments cristians de base
fan front al problema de la polarització i de la fragmentació social amb
l’exigència de reformes econòmiques que posin fi a la injustícia i a la
misèria, aquí la jerarquia catòlica, monolítica i profundament intolerant,
aprofita la disbauxa per imposar un salt qualitatiu en la seva ambició de
tutela. Saluda l’eliminació de l’autonomia personal mitjançant la negació de la
memòria, la rebaixa de les llibertats civils i la degradació dels recursos
educatius, socials i sanitaris. La dependència de les persones que resulta de
tot plegat és una garantia perquè pugui exercir-se la potestat de la caritat i
els socors, i reforça a més l’ascendent sobre la població d’aliats històrics
com la banca i les grans fortunes.
En aquesta
circumstància més d’u i d’una ja s’han dirigit a les golfes buscant l’orinal de
l’avi. Si no l’han trobat poden dirigir-se a alguns urinaris europeus, malauradament
tan sols masculins (que se sàpiga). Allà han disposat al fons del receptacle
una imatge una mica tosca. Es tracta no d’un ull, sinó d’una mosca de
porcellana que invita a concentrar el raig del que s’alleuja. Sembla evident
que això no substitueix la dimensió sacrílega a la que feia referència Vigoleis
en la seva meravellosa novel·la, ni convida tampoc a l’apostasia, sinó a la pulcritud
i al civisme tan pròpis d’allò europeu. Tot i així, si recordem les recents
declaracions del President del Banc Central Europeu, Mario Draghi, en les que
comparava la nostra moneda comuna amb el vol inexplicable d’un borinot que ha
de convertir-se en abella, potser podem sentir, davant les inclements
condicions de la nostra economia, un cert alleujament perifèric.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada