El que proposa
Benda es correspon amb una realitat històrica. Ni l’imperi romà, ni el
carolingi, el de Carles V, o el de Napoleó Bonaparte, van aportar una ‘idea’
d’Europa. Van ser projectes exercits des de l’autoritarisme i la tirania que
van fracassar tots ells estrepitosament. Com a projecte polític, Europa no pot
apel·lar a cap origen ni tampoc a una determinació històrica, sinó que no pot
ser fruït d’altre cosa que d’una associació voluntària i lliure, i per ser-ho
cal un sistema de valors, un model social compartit. Davant la distinció que fa
un altre filòsof francès, Alain Finkielkraut, entre ‘nació-geni’ i
‘nació-contracte’ amb tal de diferenciar el nacionalisme ‘tel·lúric’ germànic,
que neix amb Herder i el seu Volksgeist, de la nació de ciutadans, que
neix amb la revolució francesa, Europa no te alternativa. Com no existeix cap
raó històrica, el projecte europeu ha d’emergir, si vol prosperar, d’un
exercici de voluntat col·lectiva, d’un contracte social que li atorgui carta de
naturalesa pròpia.
També aquesta
línia argumentativa te un fonament històric. El impuls al projecte europeu que
avui s’enfronta a una lamentable decadència, neix precisament del contracte
social que es firmà després dels horrors de la segona guerra mundial. Comporta
un model de convivència, d’organització social, de drets individuals i
col·lectius que és el que l’ha permès guanyar-se la complicitat de la
ciutadania i anar avançant, pas rera pas, en la construcció europea. És la
ruptura d’aquest contracte, amb l’aparició esbiaixada en un principi, brutal i
devastadora després, del consens neoliberal, la que ha portat el projecte comú
a una ruptura de conseqüències impredictibles. La fal·làcia que suposa rebaixar
la vocació de la Unió de la seva dimensió social a una altra purament
econòmica, comporta la idea inconsistent i pelegrina de que és possible
substituir el potencial d’identificació que conté un model social, per un altre
que no ofereix més senyes d’identitat que les d’un mercat comú i una moneda
compartida.
Aquesta Europa
està condemnada al fracàs. Per tres raons. En primer lloc perquè la idea
d’economia que s’amaga rera la lògica del mercat comú, és la de la maximització
dels beneficis. Una idea ‘empresarial’ que renuncia als fonaments que te
l’economia com a disciplina social i que suposa no detenir-se, exclusivament, en
l’optimització de les despeses. En segon lloc, el mercat comú europeu no pot
generar una identitat comuna, perquè es dilueix irremissiblement sota les
tensions de la globalització. Pretendre que amb la lliure circulació de
mercaderies i capitals a nivell mundial, a la que s’abocà Europa als anys
vuitanta, el mercat interior europeu pugui suposar un fet diferencial, no és
més que una tergiversació basta i malintencionada. Finalment, el mercat no
comporta cap contracte ni model social, ni tampoc una associació voluntària i
lliure que pugui construir un alternativa pel que fa la identitat, davant les
pulsions d’allò que Finkielkraut anomena ‘el cos místic de la nació’.
Tampoc la moneda comuna aporta res. Si de cas reforça el
caràcter financer de la unió econòmica i limita i difumina encara més la
dimensió social de la Unió Europea. L’eurisme, entès com reducció del
projecte comú als avatars i vicissituds als que obliga l’assumpció d’una
mateixa política monetària, no fa més que consagrar el despotisme i
l’obscurantisme financer. La divisa comuna es converteix, en el marc de la
crisi actual, en un element que promou la deflació social, en l’ariet que
destrueix el contracte social que precisament podria atorgar-li la tan
necessària legitimitat. Amb aquesta dinàmica constant de devaluació de l’estat
del benestar, mitjançant les formes autoritàries i antidemocràtiques amb les
que es promou un projecte que tan sols actua des d’una lògica financera, Europa
recupera la rigidesa i la intolerància d’aquells imperis que van fer fracassar,
una i altra vegada, el somni d’un marc comú de convivència que garantís pau,
democràcia i igualtat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada