A finals de 1977
les tendes de joguines de Budapest presentaven a les seves prestatgeries un
trencaclosques singular. Dissenyat per l’arquitecte hongarès Erno Rubik, aquell
cub multicolor proveït d’un mecanisme interior, es convertiria en la joguina
més venuda del món. Davant el repte d’anar girant successivament les cares fins
aconseguir que cadascuna d’elles mostrés un color uniforme, els seus soferts
usuaris es van veure condemnats a atiar l’enginy i a entendre ho difícil que és
posar ordre en un desgavell tridimensional. Mentre als vuitanta el cub de Rubik
iniciava el seu reeixit periple mundial en un altre àmbit, el de les finances
globals, s’imposava també un nou trencaclosques: la hiperglobalització. El salt
qualitatiu en l’agenda de la liberalització econòmica, des de l’àmbit del
comerç al de les finances, enterrava el fràgil equilibri creat per Bretton
Woods i donava sortida a la mobilitat sense límits del capital.
De Llatinoamèrica
a Àsia, passant per Europa i per Mèxic, el flux sense restriccions del capital
comportà una onada de crisis financeres: 124 crisis bancàries, 208 crisis
monetàries i 63 crisis de deute sobirà si fem el recompte (Leavan i Valencia,
FMI WP, 2008) des del 1970 fins a l’inici d’aquesta crisi mundial. L’allau de
polítiques desreguladores que obria via al lliure moviment del capital, anul·lava
la separació entre banca comercial i d’inversions, i suspenia el límit a
l’endeutament bancari, havia salvaguardat tan sols a dos països: Xina i Índia,
que preferiren seguir jugant amb les regles de Bretton Woods. Com explica
l’economista Dani Rodrik, la nova dimensió de la globalització deixava a l’aire
el seu taló d’Aquil·les: “El desequilibri entre l’abast nacional dels governs i
la naturalesa global dels mercats”. Les seves conseqüències, que avui
experimentem amb virulència, ens enfronten al que Rodrik ha batejat com “el
trilema polític fonamental de l’economia mundial”
El catedràtic de
Harvard hi planteja que no es poden perseguir simultàniament: democràcia,
autodeterminació nacional i globalització econòmica. Impulsar la globalització
sense renunciar a la democràcia implica la creació d’un més que improbable
govern mundial, i per tant la renúncia a la sobirania nacional. Mantenir
sobirania nacional i democràcia comporta, com sembla indicar el rerafons de la
crisi, posar límit a la globalització. Conservar la sobirania nacional en un
marc d’integració econòmica mundial fa inviable la democràcia com a mecanisme
des del que definir la nostra organització social. La hiperglobalització es
converteix així en un trencaclosques, un cub de Rodrik que sembla no tenir
solució. Davant aquest repte els nostres governants han optat per la solució
pitjor: renunciar a la democràcia i acceptar que el model social i econòmic
vingui imposat per les regles i receptes que dicten, sense masses complexos,
les institucions financeres internacionals.
Sembla ser que la
necessitat inajornable d’obtenir crèdit per a pagar els terminis del deute
sobirà condiciona la brúixola política quan es tracta de trobar el nord en les
agitades aigües de la globalització. Tot i així, el govern oblida que un estat
sense legitimitat democràtica conjura el conflicte social perquè obvia la seva
pròpia raó d’ésser. Fins i tot Rodrik , enfrontat al seu trilema, escull
autodeterminació i democràcia davant hiperglobalització. En la deriva a la
s’exposa la nostra economia seria d’agrair, que també des dels nostres governs
democràtics, es posés més esforç en no fugir d’estudi i fer front amb audàcia
al problema que planteja el cub de Rodrik. La perícia passa, en aquest cas, per
situar bé les prioritats, i sembla que, en democràcia, no queda altra cosa que
fer prevaler la sobirania de la ciutadania a l’hora de decidir el seu model
social. Per això és inajornable reforçar l’autonomia financera i trobar una
sortida al bucle pel que es realimenten deute bancari i deute sobirà.
La solució per a
plantar cara a la globalització passa de manera inevitable per reordenar el
flux mundial del capital i en aquest sentit és necessari un pes específic a
nivell global que precisa de més i millor Europa. A banda de la dimensió
continental, la sortida a la crisi passa per la polític fiscal i per la
inversió en un model econòmic que posi la seva efectivitat per davant del
veredicte dels mercats. La indecisió i les mostres de feblesa que es succeeixen
sense treva des del govern ens exposen al sotsobre davant uns mercats que no
deixen de furgar en el casc, mentre busquen la via d’aigua. En l’època daurada
de la globalització ni la regla d’or que institucionalitza la rendició de la
política davant les pulsions dels mercats, ni tampoc les aurores daurades, que
comporten la rendició de la democràcia al populisme xenòfob, anuncien res de
bo. Tampoc el finançament a qualsevol preu. Si la pluja és una bona metàfora
per uns fluxos financers que venen quan no es necessiten i que manquen quan son
necessaris, la pluja que conjura la servitud econòmica no deixa de ser pluja daurada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada