
Tant en el cas de
les associacions mafioses com en el de la corrupció, la informació és sempre
una qüestió de poder. Saber dels demés, de les seves pràctiques i flaqueses, és
la millor garantia per a poder-los dominar i tenir la certesa que compliran amb
allò que s’espera d’ells. Ho vam veure a ‘El Padrí’ i ‘Els Soprano’ i ho estem
veient amb el cas Gürtel i la odissea de l’ex tresorer del partit popular. Quan
hi ha una escletxa en el sistema i per exemple el comptable amenaça amb
presentar-se amb els seus llibres de comptes davant la policia, el poder
tremola. En el cas de la màfia i quan no se li ha procurat una nova identitat,
l’home dels números i de la lletra menuda acabarà els seus dies al llit d’algun
riu o criant malves en algun voral. Al cap i a la fi en les seves mans està la
possibilitat de destruir de cop i volta una fina trama de complicitats i deutes
mutus, que per a alguns pot suposar un capital gens menyspreable. Quan es
tracta de corrupció i l’amenaça penja ni més ni menys que sobre el partit que
te la responsabilitat de governar, la cosa tampoc és senzilla. No hi ha matons
ni llits de riu que valguin i la negociació haurà de tenir en compte el
criteri, la paciència i el grau de saturació del comptable en qüestió
En el cas de Luís
Barcenas no ens trobem davant un pixatinters eixut, de pell tísica i mans
nervioses, sinó davant un home d’aire feréstec, fornit i que porta la ràbia
escrita arran de pell. En el seu cas és com si el comptable hagués promogut a
lloctinent i amenacés la figura del mateix president Rajoy. El que sembla
disposat a explicar amb tal de passar factura, li treu tota legitimitat al partit
governamental, encén a la ciutadania i alimenta el descrèdit internacional. Se
suma al llarg llistat de despropòsits que s’acumulen als jutjats i immobilitza
l’estat precisament en el moment en el que més necessària seria la seva
iniciativa i activitat. El pols que li està fent en Barcenas al PP amenaça amb
convertir-se en un culebró d’estiu, al llarg del qual deixarà anar amb comptagotes,
els detalls d’un relat sòrdid i mesquí que cercenarà encara una mica més, si és
que això fos possible, els fonaments ruïnosos de l’estat actual. Fins que la
justícia esclareixi del tot la trama, se li esgoti la ira al presoner o, el més
probable, s’arribi a un acord tàcit i silenciós, que recuperi la lleialtat de l’antic
tresorer amb algun caramel en directe o diferit, com la promesa d’una propera
amnistia no tan sols fiscal.
En casos com el d’en
Bárcenas hi ha qui es fa la pregunta de quines son realment les funcions dels
serveis d’informació. Com s’ha vist recentment en el marc de les revelacions de
l’Edward Snowden, la informació sobre la població que es processa i arxiva comporta
avui un grau de control que excedeix qualsevol altre al que s’hagi pogut arribar mai
abans. Tanmateix, com s’ha pogut comprovar en el cas Wikileaks o en el de l’agent
subcontractat per la NSA, les estructures d’allò que anomenen ‘intel·ligència’
poden transgredir els drets més essencials amb tal de prevenir suposadament l’amenaça
sempre latent del terrorisme. No intervenen però per a protegir a l’estat
davant l’amenaça evident de la corrupció. Si de cas reserven la seva malvolença
per a aquells que s’atreveixen a fer públiques les ingerències en la privacitat
i intimitat de la ciutadania i que pretenen qüestionar la legalitat d’aquestes
pràctiques. Es llavors, davant una filtració, quan la intel·ligència de l’estat
mostra la seva faceta més brutal. Aquell que s’atreveix a informar d’aquells
que informen sense cap control, és condemnat a l’escarni públic en un exercici d’autoritarisme cruel i sense mesura que no pretén altra cosa que evitar que un acte de consciència pugui arribar a convertir-se en un exemple a seguir.
Les condicions
carceràries a les que s’ha sotmès per exemple a la font de Wikileaks, el soldat
Bradley O. Manning, son la prova més evident de fins a quins extrems poden arribar
certs aparells de l’estat quan intenten protegir els seus privilegis en termes
d’informació. La negació de garanties bàsiques en termes de dignitat humana,
com el dret al descans, a la comunicació, o a la intimitat física son bona
prova d’un acarnissament que no persegueix altra cosa que la deshumanització
del pres. Passa una cosa semblant amb
Julian Assange, reclòs en una irreverent diàspora en un despatx de la legació
equatoriana a Londres, o amb Edward Snowden, dipositat en una zona de trànsit
de l’aeroport de Sheremiétevo, a Moscou. Els tres estan suspesos en un llimbs
legal i diplomàtic i han quedat al marge de les garanties que els hi
corresponen com a ciutadans. El seu delicte, allò que els ha convertit en
proscrits, és la defensa d’una gestió transparent de la informació i la vocació
i caràcter públics dels serveis d’intel·ligència. Una així anomenada ‘intel·ligència’
que ens sobra quan es tracta de tenir-nos vigilats, i que ens manca quan l’objectiu
és el de protegir als poders públics i a la democràcia de la xacra de la
corrupció i del bandidatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada