
El pecat original
y la immaculada concepció son els mites que han sostingut el control que ha
intentat exercir des de sempre la església catòlica sobre la sexualitat. El
pecat original perquè imprimeix al procés reproductiu una aurèola de culpa. La
immaculada concepció perquè quan l’arcàngel Gabriel anuncià a Maria que parirà
el fill de l’altíssim i ella li contestà que “Vet aquí l’esclava del senyor;
que es faci en mi segons la teva paraula”, s’inicià un dels processos d’expropiació
més immorals de la història. Al renunciar Maria, model de la cristiandat, a
manar sobre les seves pròpies vísceres pel bé de la ‘divina’ naturalesa de la
seva concepció, assentà doctrina. Així l’església suma a la confessió, eina
infalible a l’hora de controlar les consciències, un altre instrument que resulta
imprescindible per a assegurar el seu poder terrenal: el control sobre la
natalitat. L’extermini programat per part de la inquisició de les així
anomenades bruixes, això és, matrones i dones amb coneixements contraceptius,
la irresponsable crítica de l’ús del preservatiu en Àfrica, o el recent debat
sobre la reforma de la llei de l’avortament, mostren fins a quin punt li ha
importat sempre a l’església la sexualitat com a clau de dominació.
Que aquells que
defensen com a referent verídic l’oïda fecunda de Maria, l’existència de l’esperit
sant o la resurrecció de la carn puguin determinar un retrocés sense parangó en
el marc legal i en les llibertats d’un país democràtic, és una molt mala
notícia. Però sembla evident que la gestació de la llei en el intel·lecte d’Alberto
Ruíz Gallardón no es fruït de l’esperit sant, sinó de la ignorància militant d’una
gerontocràcia eclesiàstica, misògina i autoritària, que representa a un
percentatge cada vegada més insignificant de la població. La lamentable
comparació d’un altre ministre, Jorge Fernández Díaz, entre avortament i
terrorisme, el recurs del 2010, en el que se situava la llei més comú a Europa,
la de terminis,en l’òrbita del nazisme, o la sufocada intervenció de Beatriz Escudero,
saltant dels cefalòpodes a l’analfabetisme, mostra fins a quin punt s’estén en
el Partit Popular la incultura i l’obscurantisme que emanen de la conferència
episcopal. Que en la sobtada bel·ligerància catòlica del ministre de justícia
intervinguin altres qüestions, no te més rellevància. Si de cas, mostra fins a
quin punt és presa d’un context emocional i moralitzant.
Convé recordar
que ja als anys 80 Gallardón pare fou promotor d’un recurs davant el
constitucional en contra de la llei de l’avortament. D’aquest procés naixeren
els tres supòsits dels que Gallardón fill, retrògrad per convicció, vol
eliminar ara el de malformació fetal. De la sentència publicada l’onze d’abril
de 1985 val la pena destacar no l’argumentació esquerpa d’alguns dels sues
ponents, sinó el vot particular, assenyat i clar d’en Rubio Llorente, avui
President del Consell d’Estat. En ell recorda els drets fonamentals “a la
integritat física i moral i a la intimitat que la Constitució consagra i dels
quals son titulars les dones embarassades”. Però la llei orgànica que
despenalitzà l’avortament al 1985, no és ni tan sols la primera en la nostra
història moderna. Inspirada per la ministra Frederica Montseny, i publicada el
9 de gener de 1937 al Diari Oficial de la Generalitat, ja a la República s’aprovà
una llei per a la interrupció artificial de l’embaràs. Signada pel conseller
primer de la Generalitat, Josep Tarradellas, disposava que es facilités al
poble treballador una manera segura i exempta de perill per a regular la
natalitat.
I justament
aquesta és la clau. L’emancipació del poble, ja sigui mitjançant el control
sobre la seva sexualitat, l’educació, la sanitat pública o gràcies a una feina
que ofereixi algunes certeses i seguretats, suposa una greu amenaça per una
visió del món que recupera valors que son propis del nacionalcatolicisme. El
més important, una profunda desconfiança cap a la població i cap a qualsevol
forma de manifestació democràtica. La dependència moral, econòmica i cultural
que pretén avui el Partit Popular mitjançant les seves polítiques i iniciatives
legislatives, suposa una involució ideològica profunda. Una deriva que l’aparta
clarament de l’àmbit polític europeu i el retorna al context autoritari, caspós
i ranci del darrer franquisme. Si en allò econòmic s’ha decidit cedir les
rendes com llavors, a una élite que trasllada amb fidelitat els dictats de l’entramat
financer internacional i autòcton; en allò moral i públic, se li retorna avui la
centralitat a l’església. Quan la dreta europea retrocedeix en els seus
principis i converteix als ciutadans en usuaris, el govern de Mariano Rajoy no
dubte en donar un pas més enrere i transmutar els seus ciutadans en servents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada