Quan algú esmenta
el nom de Rockefeller, és molt probable que la imatge que ens vingui a la ment
sigui la d’un corb vestit de frac i proveït d’un immens bec taronja, que
sacseja lascivament el seu maluc i diu amb veu d’aiguardent allò de ¡Toma Moreno!
o, per posar un altre exemple, allò de ¡Toma progatonismo parlamentario! Que el
nom de l’ocellot sigui el del cognom d’una dinastia multimilionària
nord-americana, s’explica per aquell lloc comú en la saviesa popular de que els
diners sempre volen imposar les seves pròpies regles. I hem de reconèixer que en aquest sentit no
anem del tot desencaminats. David Rockefeller, net del fundador de la
Universitat de Chicago, John D. Rockefeller, assistí en 1954 a la reunió que va
fundar el club Bilderberg, i proposà, 20 anys després, la creació de la ‘International
Comisión of Peace and Prosperity’, també coneguda com a Comissió Trilateral.
Aquesta
organització internacional de caràcter privat, encarregà el 1973, a tres
experts acadèmics, entre ells el d’infaust record, Samuel Philips Huntington,
l’elaboració d’un informe sobre les disfuncions dels règims democràtics. La
seva publicació tres anys més tard, sota el títol ‘La governabilitat de les
democràcies’, llançà a la palestra un concepte, ‘governabilitat’ de llarg
recorregut, i una teoria que posava el fonament a la versió més càustica de la
globalització. Front a l’acceleració del progrés tecnològic i a la creixent
complexitat de les estructures socials a les que la gestió pública no donava
teòricament resposta, es plantejava la disminució de la participació ciutadana,
la tecnificació de la conducció de la societat i el traspàs del liderat a
aquells actors e institucions de caràcter transnacional que permetessin
conciliar antagonismes que, d’altre manera, resultaven ‘ingovernables’.
A mitjans dels
anys vuitanta en l’àmbit de les organitzacions econòmiques internacionals
vinculades al desenvolupament, emergí una ‘evolució’ del concepte de
governabilitat, la governança, que preparava la via per a la ‘intervenció’
econòmica, sense soscavar obertament els aspectes relacionats amb la sobirania
estatal. Deia l’enyorat José Vidal Beneyto que ‘tant en la seva utilització
institucional com en el seu tractament acadèmic, la governança funciona com un
dispositiu intel·lectual i pràctic, amb el propòsit. més que de suplir, de
substituir el poder polític”. També en el procés de construcció europeu la
governança s’ha fet un lloc amb la publicació, el 2001, d’un llibre blanc, i
s’institucionalitzava més tard (Estratègia UE 2020, Pacte Euro+, Six Pack,
Tractat d’Estabilitat), fins a constituir avui un dels pilars de la política
europea, tot i que, en aquest cas un pilar, que difícilment sostindrà a la llarga la
construcció d’Europa.
Voldríem pensar
que la governança és un mal necessari que acompanya el deslliurament dolorós
d’un ‘govern’ europeu. Que és quelcom semblant a una fase mitjançera,
d’especial complexitat, en la que es disposa de certs elements de convergència,
com la unió monetària, però manquen encara d’altres, com la unió fiscal, que
fan que s’imposi un concordat certament autoritari, en el que en allò econòmic
mana el criteri d’uns estats sobre els altres. Davant la impossibilitat de
devaluar la moneda, aquests últims es veurien obligats a devaluar-se socialment
mitjançant reformes estructurals amb tal de reforçar la seva competitivitat.
Que aquesta lògica comporti monstruositats com el pla de 6 punts desenvolupat
pel ministeri d’economia alemany, i filtrat aquesta setmana per ‘Der Spiegel’
en el que es planteja la creació de zones d’excepció econòmica, fiscal i
laboral en Europa, qüestiona la validesa d’aquesta conjectura i planteja la
governança no ja com un mitjà, sinó com un fi en si mateix.
La governança és,
i així ho suggereix la pròpia gestació ideològica del concepte, un mecanisme de
redistribució que funciona en dos eixos: a nivell dels estats i en aquell altre
que porta d’allò públic a allò privat. Com deia Beneyto, la governança “denotativament
és la simple acció de governar, però l’aura connotativa que l’acompanya ens diu
que aquesta activitat s’exerceix lluny del poder de l’Estat i a prop del poder
de les empreses”. La governança, i també l’europea, crea una situació de
desgovern, un impasse en el que ‘l’un per l’altre i la casa queda sense
escombrar’. En un context així no manquen empreses ni escombres disposades a aprofitar la situació
per a escombrar cap a casa, per a forçar situacions que comporten importants
beneficis mitjançant l’especulació i la privatització. Es el moment en que el
corb, rabiós, excitat, voluptuós, sacseja el maluc per dir allò de ¡Toma democràcia! Sap que si be
poden existir governs sense democràcia, és del tot improbable que pugui existir
la democràcia sense govern.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada