dilluns, 24 de juny del 2013
Esperant a Solón
Quan juguen, els
nens acostumen a repartir-se les tasques. No sorprèn que un prengui la
iniciativa i els altres el segueixin. Quan juguen per exemple a les cuinetes,
és normal que un dels nens o nenes es posi a fer pastissets de terra, i els
demés facin veure que se’ls mengen. Perquè la cosa tingui una certa coherència,
això és, que sembli més propera al món dels adults, sovint a algú se li acudeix
convertir unes pedretes en monedes i fer veure que allò és un negoci com cal.
Si el lideratge és molt exigent pot succeir que sigui el propi cuiner o cuinera
qui faci fins i tot de banca, i reparteixi les pedretes perquè els demes li puguin
comprar els pastissets. El que no passa habitualment és que, una vegada els
demés han fet veure que s`han menjat els pastissets el cuiner els exigeixi que
li tornin les pedretes. Els nens en aquest sentit son massa innocents. Mai
se’ls acudiria tampoc que a canvi de les pedres que no tenen, els posessin a
caminar a quatre potes, a escombrar el pati, o a pagar el deute amb les seves bales
o cromos. Per molt cruel que sigui el món de la infància aquest tipus de
perversió se li escapa totalment. És exclusiva del mon dels grans.
En el cas de
l’economia mundial aquest model dels cuiners banquers existeix des de la nit
dels temps i l’esmentava, ja al 1516, Tomàs Moro en la seva ‘Utopia’.
Mitjançant la seva política monetària certs països acaparen la producció,
mentre d’altres, amb un menor interès o capacitat en treure-li punta a la seva
competitivitat, adopten el paper de consumidors deutors. Aquesta relació
asimètrica s’acompanya de dues qüestions importants. En primer lloc, el crèdit
pot enriquir a una minoria, però el deute ser traslladat a un país sencer. Així
el deute creat en benefici d’una élite corrupta pot justificar la compra a preu
de saldo de valuoses matèries primes, recursos naturals o de patrimoni públic.
Per aquest raó, ara fa 500 anys, Tomás Moro ja establia que el crèdit havia de
ser avalat per la ciutat en la que es realitzés l’entrega, el que prova fins a
quin punt la utopia del segle XV continua essent una utopia al segle XXI. En
segon lloc, a partir d’una certa quantitat de deute, el preu del crèdit el
passa a fixar el creditor. I a diferència dels nens, quan el cuiner banquer
exigeix les pedretes als països que li han comprat els ‘pastissets’, sí pot
imposar condicions indignes i humiliants.
L’esclavitud per
deute ja existia en la Grècia antiga. La seva abolició per part de Soló, fa ara
prop de 2.600 anys, acompanyà l’aparició de la democràcia i de la dignitat que
s’associa al concepte de ciutadania. El procés introduït llavors se l’anomenà
‘Seisachtheia’ i prohibia tot crèdit que tingués la seva garantia en la persona
del deutor. Aquesta qüestió és avui tan actual com allò que plantejava en Tomàs
Moro en la seva utopia, especialment en el marc del debat sobre la condonació
parcial del deute d’alguns països, abocats avui a una ruïna insalvable. La
diferència de criteris pel que fa aquesta qüestió, i també en allò relatiu a
l’eficàcia suposada de les polítiques d’austeritat, ha comportat un
distanciament creixent entre el Fons Monetari Internacional i la Unió Europea.
Els rumors de divorci en el si de la troica s’estenen i sembla ser que el
Consell Europeu i els seus pròcers ideològics es quedaran sols a nivell global
en la seva aventura d’imposar la falsa moral a la realitat econòmica. Però la
sobtada posta en escena per part del FMI és postissa. No persegueix altra cosa
que l’aprovació de les potències emergents, i no amaga que, en allò essencial,
les seves conviccions no estan molt lluny de les de l’ECOFIN.
Les recomanacions
realitzades recentment a l’estat espanyol en el sentit de donar una nova volta
de rosca a la reforma laboral, mostra fins a quin punt l’equip de Christine
Lagarde segueix abduïda pel credo de la competitivitat i per la lògica del
cuiner banquer. El problema és que no n’hi ha prou amb condonar deutes i posar
el rellotge a zero amb tal de donar al·lè de nou a la sobreproducció mundial.
El repte consisteix en concertar un criteri que faci que s’equilibrin i siguin
més sostenibles la producció, el comerç i el consum global. I no tan sols des
del punt de vista financer, sinó també en allò relatiu a qüestions tan
immediates com l’escassetat de recursos o el sobreescalfament global. Així és
necessari que complementarietat i demanda fixin l’equilibri entre producció i
consum i que el treball decent recuperi un paper central en l’economia. Davant
l’esclavització pel deute que avui enfonsa l’economia mundial, cal desenvolupar
el concepte de ciutadania global i interioritzar l’aposta que suposa el fet de
compartir la responsabilitat sobre uns objectius de desenvolupament a nivell
mundial. No és una utopia ni un ideal. És la única recepta per a evitar que, en
el futur, tots ens veiem forçats a tenir com a únic aliment, uns indigestos
pastissets de sorra.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
1 comentari:
A El mercader de Venècia, Shylock no buscava que se li retornés el deute, només volia tenir Antonio a les seves mans per fer-lo patir. Avui els banquers tampoc no busquen un retorn del préstec, els interessa més que el deute s’eternitzi, refinanciació rere refinanciació. El trist és que han aconseguit col•locar prou amics als diferents governs que estan encantats de fer-ho. Bona entrada.
Publica un comentari a l'entrada