En la introducció
a ‘L’home polític’ el filòsof alemany Oskar Negt recorda l’origen grec de la
paraula ‘idiota’. El seu significat original no remet al boig, sinó a l’home
privat que no te cap interès pels assumptes públics. Així i tenint en compte
l’actual decadència d’allò públic, no seria del tot equivocat dir que estem
governats per idiotes. Corrobora aquesta hipòtesi el fet grotesc que la crisi
actual no és el resultat d’una catàstrofe natural, d’una guerra o d’una
epidèmia que hagi generat pobresa i misèria, sinó que la crisi actual és, per
primera vegada en la història de la humanitat, el resultat de l’acumulació
sense límits de la riquesa financera. Una idiotesa en tota regla. L’acumulació
de capital i per tant el interès privat s’han convertit en la llosa sota la que
s’estan sepultant les conquestes socials i, entre elles, la més valuosa, la
forma de govern que garanteix la pervivència d’allò públic i que te el seu
origen també a Grècia.
Tot i que la
crisi actual podria ser identificada amb un cop d’estat lent, progressiu,
ineluctable, que acaba subvertint l’ordre democràtic, cal preguntar-se en quin
moment va començar la transformació i si la democràcia és, per si mateixa,
garantia suficient per a assegurar la preeminència d’allò públic. Negt escriu
en un altre text (Projecte social Europa) que la postguerra europea establí
tres esferes del poder social interconnectades de manera orgànica: l’esfera de
l’estat de dret, les conquestes de l’estat social assolides pel moviment obrer,
i la democràcia com a forma de govern. Cap d’elles pot existir sense les altres
dues. Si no es mantenen i desenvolupen les conquestes socials acaben
desapareixent democràcia i estat de dret. La democràcia va lligada de manera
intrínseca a la justícia social i precisa, per a la seva articulació i
subsistència, de les garanties de l’estat de dret i de la vitalitat i dinamisme
de la pulsió social que és, en aquest sentit, garantia democràtica.
A ningú hauria
d’estranyar que en la lenta però brutal implantació de la hegemonia financera
que comporta conseqüències tan nefastes i actuals, s’insisteixi tant en
desvirtuar el diàleg social i el moviment obrer. La democràcia ha deixat de ser
fruït de la raó il·lustrada i ha passat a ser víctima de la racionalització
política. Un procés mitjançant el qual se li han sostret els valors de consens
i cohesió per a deixar l’aritmètica parlamentària com única legitimació de la
gestió pública. En la seva pugna per desvirtuar la democràcia i convertir-la en
poc més que un compromís formal, aquells als que els grecs anomenaven idiotes,
incorren però, en una especulació política arriscada. Son precisament
conquestes socials com la humanització de les relacions laborals, la reducció
del temps de treball, la cobertura universal sanitària i el sistema de pensions
els que han donat a les democràcies europees estabilitat i pau social en un
entorn de progrés col·lectiu.
La comprensió de
la democràcia només com a mecanisme plebiscitari que legitima el poder, suposa
que es desarreli la seva essència i s’obri indefectiblement la veda per que
s’acabin implantant l’autoritarisme i l’arbitrarietat. Que aquest procés
s’acompanyi d’una ‘doble lògica’, la de la democràcia i la del mercat, no fa
més que augmentar el risc. De la mateixa manera que en el cas de la religió, el
mercat és una realitat etèria els arguments de la qual son domini exclusiu dels
seus intèrprets, abans sacerdots, avui ideòlegs i economistes. La supremacia
d’aquest nou poder ‘espiritual’ sobre el poder ‘temporal’ que encarna la democràcia
tan sols desarma aquesta una mica més i la fa més feble davant la voracitat del
populisme i de la xenofòbia. El mercat és tan incapaç d’organitzar la societat
avui, com ho era l’església a l’edat mitja. Qualsevol forma sostenible de
societat no requereix de dogmes, sinó d’un grau cert d’autoorganització que
arreli la seva legitimitat i li permeti adaptar constantment els seus fràgils
equilibris a la realitat.
Per aquesta raó
Negt parla de la societat actual com d’una societat malalta que s’ha convertit
en poc més que un apèndix dels poders econòmics. La rigidesa ideològica amb la
que es pretén excusar l’autonomia no tan sols de les institucions
democràtiques, sinó del treball organitzat o de la pròpia ciutadania, comporta
el perill creixent que el conjunt de la construcció social acabi presa del
vertigen. És característic del dèspota, il·lustrat o idiota, confondre la seva
conveniència amb el interès col·lectiu. Per aquesta raó fa callar les veus
discordants i impulsa discursos hegemònics que parlen d’allò inevitable i del
valor del sacrifici. Així tracta d’ocultar la seva pròpia incapacitat a l’hora
de satisfer les demandes de la ciutadania i de justificar el seu govern en la
gestió d’un estat d’excepció que es perpetua. El resultat d’aquest despropòsit
està escrit als llibres d’història. Evitar-ho suposa saber escoltar, articular
el diàleg social i davant el dubte, confrontar la pròpia visió amb la d’aquells
i aquelles que, en democràcia, posseeixen la sobirania. Per aquesta raó
existeix la consulta pública.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada